تجهیزات ذخیره‌سازی

چرا هارد صدا میدهد + ۷ راه حل

چرا هارد لپ تاپ صدای بد می‌دهد؟

درایوهای هارددیسک (HDD) برای چندین دهه راه‌حل اصلی ذخیره‌سازی رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها بوده‌اند و در عین حال، ظرفیت ذخیره‌سازی کافی با قیمت مقرون‌به‌صرفه را ارائه می‌دهند. بااین‌حال، با افزایش سن و استفاده مداوم از آنها، ممکن است متوجه صداهایی در آنها شوید: برای صدای تیک تیک، ویز ویز، بوق و حتی خرخر. مسلما باید به این صداها حساس باشید و بخواهید جواب این سوال را که چرا هارد صدا میدهد، پیدا کنید ، در غیر اینصورت ممکن است برای همیشه هارد دستگاه و اطلاعات ارزشمند خود را از دست دهید. بنابراین بی‌معطلی برویم سراغ دلایل این صداها و در صورت امکان رفع آنها.

۱. انواع صدای HDD

نویز هارددیسک می‌تواند از زمزمه‌های ظریف گرفته تا صدای زمزمه‌ها و صدای هشداردهنده متغیر باشد. این صداها را می‌توان به چند نوع دسته‌بندی کرد:

الف) کلیک‌کردن: صداهای کلیک یا تیک تیک، اغلب نشان‌دهنده خرابی هارددیسک هستند. این صداها می‌توانند ناشی از هد خواندن/ نوشتن معیوب، قطعات نامناسب یا سایر مشکلات مکانیکی باشند.

ب) چرخش یا سنگ‌زنی: این صداها ممکن است نشان‌دهنده تقلای موتور دوک برای چرخش یا خراشیدن هد خواندن/نوشتن روی صفحات باشد.

ج. وزوز یا زمزمه: صداهای وزوز (ویز ویز) و زمزمه می‌تواند ناشی از لرزش قطعات داخلی یا یک موتور معیوب باشد.

۲. چرا هارد صدا میدهد؟

چرا هارد صدا میدهد؟

درک دلایل ایجاد نویز HDD برای یافتن راه‌حل مناسب ضروری است:

الف. سن و سایش: باگذشت زمان، اجزای مکانیکی یک HDD، از جمله صفحات چرخان، هدهای خواندن/نوشتن و موتور، ممکن است فرسوده شده و منجر به ایجاد نویز شوند.

ب. داده‌های تکه‌تکه شده: داده‌های تکه‌تکه می‌توانند باعث شوند که هدهای خواندن/نوشتن بیشتر به جلو و عقب حرکت کنند و در نتیجه نویز افزایش یابد.

ج. لرزش و نصب: میرایی ناکافی ارتعاش یا نصب نامناسب HDD می‌تواند منجر به انتقال ارتعاشات به شاسی و در نتیجه صدای قابل‌شنیدن شود.

د. خرابی مکانیکی: خرابی‌های مکانیکی در هارددیسک، مانند خرابی موتور یا قطعات نامناسب، می‌تواند منجر به صداهای هشداردهنده شود.

۳. نحوه رفع نویز HDD

وقتی متوجه شدید هارد صدا میدهد، باید هرچه سریعتر دنبال راهکارهایی باشید تا کمترین آسیب به سیستم و اطلاعات شما برسد؛ بنابراین انجام کارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱. پشتیبان‌گیری از داده‌ها: درصورتی‌که نویز نشان‌دهنده خرابی سخت‌افزاری مهم باشد، قبل از تلاش برای رفع هرگونه مشکل، مطمئن شوید که از داده‌های مهم شما نسخه پشتیبان تهیه شده است. برای اینکار می‌توانید از یک هارد جداگانه سالم استفاده کنید و در صورتی که فلش مموری‌هایی با ظرفیت بالا دارید، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

۲. یکپارچه‌سازی: وقتی هارد صدا میدهد، یکی از کارهایی که می‌تواند راه‌حل مناسب برای رفع مشکل باشد، اجرای یکپارچه‌سازی دیسک داده‌ها از HDD باشد تا به طور بالقوه حرکت غیرضروری هد و نویز را کاهش دهد. یکپارچه‌سازی یا Defragmentation از کارهایی است که خود شما نیز می‌توانید انجام دهید. فقط کافی است، مراحل زیر را انجام دهید:

    • روی درایو مربوطه راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.

    • روی تب Tools کلیک کنید و پس از آن Optimize and defragment Drive را انتخاب کنید.

    • با انتخاب درایو، گزینه‌های defragmentation و Optimize انجام می‌گیرد تا داده‌ها در کنار هم قرار گرفته و از حرکت غیر ضروری دستگاه جلوگیری شود.

۳. نصب صحیح و میرایی لرزش: گاهی اوقات دلیل اینکه هارد صدا میدهد را در نحوه نصب آن جستجو کرد. بنابراین، مطمئن شوید که هارددیسک به‌گونه‌ای ایمن نصب شده است که لرزش را به حداقل برساند. استفاده از گیره‌های لاستیکی یا براکت‌های مخصوص نصب می‌تواند به جذب لرزش‌ها و کاهش نویز کمک کند.

۴. کابل‌های شل را بررسی کنید: کابل‌های شل یا نادرست متصل شده می‌توانند باعث تداخل الکتریکی و ایجاد نویز شوند. اطمینان حاصل کنید که همه کابل‌ها به طور ایمن وصل شده‌اند.

۵. اجرای بررسی دیسک: ویندوز و macOS ابزارهای داخلی را برای اسکن و تعمیر خطاهای دیسک ارائه می‌دهند. اجرای این ابزارهای کمکی می‌تواند به شما بگوید چرا هارد صدا میدهد تا بتوانید به طور بالقوه مشکل را برطرف کنید.

۶. مدیریت دما: دمای بالا می‌تواند نویز HDD را تشدید کرده و به سایش سریع‌تر کمک کند. به همین عات برای حفظ دمای مطلوب، از خنک‌کننده مناسب در رایانه یا لپ‌تاپ استفاده کنید تا این مشکل دیرتر به سراغ هارد بیاید.

۷. ارتقا به SSD: اگر نویز همچنان ادامه دارد و شما آماده ارتقا هارد لپ تاپ و کامپیوتر هستید، HDD خود را با یک درایو حالت جامد (SSD) جایگزین کنید. درایوهای SSD هیچ قطعه متحرکی ندارند و به‌طورکلی ساکت‌تر، سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر از هارددیسک هستند.

راهکارهای کاهش صدای نویز هارد لپ تاپ

راه های جلوگیری از صدا دادن هارد

اگر هارد صدا میدهد ، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای رفع مشکل انجام دهید:

    1. تهویه را بررسی کنید: مطمئن شوید که درایو جریان هوای کافی برای خنک نگه‌داشتن آن دارد. ممکن است لازم باشد دریچه‌ها را تمیز کنید یا فن‌های بیشتری به سیستم اضافه کنید.

    1. درایو را یکپارچه‌سازی کنید: این کار به سازماندهی داده‌ها در صفحات دیسک کمک می‌کند که تا میزان ویز ویز هارد کاهش پیدا کند.

    1. به درایو حالت جامد (SSD) ارتقا دهید: درایوهای SSD هیچ قطعه متحرکی ندارند، بنابراین بسیار کم‌صداتر از HDD هستند.

    1. درایو را تعویض کنید: اگر صدا از هدهای خواندن/نوشتن یا موتور ایجاد می‌شود، ممکن است لازم باشد درایو را تعویض کنید. برای اینکار می‌توانید از طریق صفحه ریکاوری هارد با بوبوکو سرویس در ارتباط باشید.

    1. از قراردادن درایو در نزدیکی منابع گرما خودداری کنید: گرما می‌تواند باعث داغ‌تر شدن درایو شود. این موضوع باعث ایجاد نویز در دستگاه می‌شود.

    1. درایو را تمیز نگه دارید: گردوغبار و کثیفی می‌توانند دریچه‌ها را مسدود کرده و از خنک‌شدن مناسب درایو جلوگیری کنند. به این ترتیب یکی از دلایل اصلی اینکه هارد صدا میدهد، می‌تواند وضعیت تمیزی دستگاه باشد.

    1. از تشک ضد صدا استفاده کنید: این به جذب مقداری از نویز درایو کمک می‌کند.

هارد صدا میدهد، از اینکار جلوگیری کنید

اگر دوست دارید برای سال‌های زیادی از لپ تاپ خود در کمال صحت و سلامت هارد استفاده کنید و هیچ وقت با این سوال مواجه نشوید که چرا هارد صدا میدهد، لطفا زمانی که از لپ تاپ استفاده می‌کنید، آن را در جای ثابتی قرار دهید. همانطور که متوجه شدید، هاردهای سخت دارای قطعات مکانیکی هستند و در صورتی که نتوانید به خوبی از آنها استفاده کنید، احتمال خرابی و ضربه دیدن به قطعات دستگاه وجود دارد.

بنابراین سعی کنید از قرار دادن لپ تاپ روی تخت، فرش (برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به دستگاه) و حتی روی پای خود (جلوگیری از ایجاد ضربه به هارد) تا حدی که می‌توانید جلوگیری کنید.

راه دیگری نیز برای کمتر کردن خطر ضربه دیدن هارد وجود دارد: از هارد SSD برای سیستم خود استفاده کنید. برای اینکار فقط کافی است با توجه به سیستم خود، خرید SSD را انجام دهید و آن را با هارد دیسک قبلی جایگزین کنید.

جمع بندی

وقتی هارد صدا میدهد، به طور حتم دچار نگرانی می‌شوید. اما لازم است خونسردی خود را حفظ کنید و بدانید سر و صدای HDD یک نگرانی رایج در بین کاربران رایانه شخصی و لپ‌تاپ است که اغلب نشان‌دهنده عوامل مختلفی مانند سن، سایش و مشکلات مکانیکی است. با درک علل این صداها و اجرای راه‌حل‌های مناسب، کاربران می‌توانند صدای نویز را به حداقل برسانند یا مشکلات اساسی را برطرف کنند. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از انجام هر گونه اصلاحی، پشتیبان‌گیری از داده‌ها را در اولویت قرار دهید، و اگر با وجود تلاش‌ها برای کاهش آن، نویز همچنان ادامه داشت، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید یا به یک راه‌حل ذخیره‌سازی مدرن‌تر مانند SSD ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *